Vertrek uit Rabat

Naar de Canarische eilanden.

De avond voor vertrek hebben we palaver, doorspreken hoe het weer eruit ziet, de verwachte golfhoogte en -richting, de koers etc. We doen dit standaard en nu zijn Marten en Diny van de Dayak er ook bij, zij willen graag de oversteek meevaren met ons. Zij blijven het liefst enigszins dicht bij de kust, omdat Diny dat prettig vindt, maar ook omdat daar de wind wellicht iets minder is, dan op open zee, daar staat tegenover, dat er bij de kust meer risico is op vissersnetten. Halverwege het palaver komt Marina, een van oorsprong Nederlandse, die al enige tijd in Spitsbergen woont en daar een bedrijfje heeft en sieraden maakt van ijsbeertjes. Zij heeft een opstapster, een dochter van 20 van een goede vriendin van haar, om de overtochten naar de Canarische eilanden mee te maken, en ze komt ontdaan binnen, haar opstapster, wil er mee stoppen en in Marokko blijven. Ze heeft een brief geschreven en wil er niet over praten. Na enige tijd komt de rust weer terug en is de conclusie, dat haar opstapster nog een puber is, en het niet makkelijk vindt om erover te praten, in elk geval lijkt het forceren om toch te blijven geen goede optie, en dus gaat Marina op zoek naar alternatieven. Hierdoor is het palaver een beetje in het water gevallen, en we besluiten om te gaan slapen en morgen verder te zien.
Op de ochtend van vertrek, we willen rond 16.00 u vertrekken, om 4 dagen later ’s ochtends bij La Grasiosa aan te komen. heb ik nog veel klusjes af te werken, diesel tanken bij de plaatselijke Shell met een paar jerrycans, de boot klaar maken voor vertrek, de route bepalen, mailtje sturen naar de haven voor een plekje (we hadden er al een gestuurd, maar geen antwoord) dus ook maar even bellen, ook hier weer geen antwoord. Opruimen en we kunnen weg. Ik heb overdag de SSB radio ook nog getest of we weerkaarten konden binnenhalen, maar de stations gaven niet thuis, dus ik zal het vanavond onderweg nog eens moeten doen. Misschien dat op open water de verbinding makkelijker tot stand komt. Om 16.00 u varen we uit met zijn 3-en. Het voelt raar, Bijna 3 weken intensief Marokko beleefd en ik had best nog even willen blijven, ook Astrid kijkt met een beetje weemoed terug als we door de loods langs de ondieptes van de haveninvaart worden geloodst, nadat er nog 3 mannen van de douane onder de vloeren hebben gekeken en in kastjes hebben gesnuffeld, en uiteraard niks hebben gevonden (ik weet nog steeds niet wat ze nu eigenlijk zochten). We zwaaien naar de taxibootjes en vissers en we worden luidkeels uitgezwaaid. Tot de volgende keer!

 


Als we buiten zijn is de wind toch iets meer dan verwacht, we hebben een rif in het grootzeil, en daar zijn we blij mee, een goede beslissing. We hebben elk uur even contact via de marifoon, en we merken, dat overleggen met zijn 3-en toch even iets ingewikkelder is dan met zijn 2-en, ook kunnen we niet even onderling contact opnemen, want de Dayak luister altijd mee, dat is even wennen. Ik besluit om de SSB te proberen, het is inmiddels 19.00 u en de propagatie is dan vaak goed, maar het lukt niet om weerkaartjes binnen te halen en na 1 ½ uur stop ik ermee. Ik voel me ook een beetje zeeziek, de eerste keer sinds vertrek in juni. De Dayak heeft gevraagd of wij bij hun willen blijven, dichtbij de kust, omdat ze verwachten dat daar de wind en de golven minder zouden zijn. Door de zeeziekte besluit ik snel ok, zonder goed te beseffen, dat het op open water vaak beter is, zeker wat golven betreft. En ik wordt met het uur steeds beroerder, tot ik alles eruit gooi. Dan krijgen we een bericht van de Dayak, dat zij problemen hebben, en vragen of wij even willen wachten. Dat betekent een 2e rif in het zeil en de high aspect fok, dus in de actie, en ik gooi er de kop thee met bescuitjes weer uit, die ik net langzaam naar binnen had weten te werken. Ze hebben een Chinese gijp gehad. De bulletalie konden ze niet loskrijgen, dus moest door gesneden worden, en de motor wilde niet aan, dus ze konden het schip ook niet door de wind draaien. Ze willen even naar de wal, en er is een baaitje, waar het wat luwer zou zijn, zodat ze de motor weer aan de praat kunnen krijgen. Ze zijn ook een zonnepaneel kwijtgeraakt, en omdat de 2 panelen in serie stonden doet het ene paneel nu ook niets meer. Nu ja vannacht maakt dat niet uit, maar morgen ochtend is het toch vervelend. Ik ben blij, dat ik alle panelen parallel heb staan. Na een uur krijgen we bericht dat de motor het weer doet; met de startkabels hebben ze deze op de service accu aangesloten en de motor kunnen starten. De vraag is natuurlijk, hoe kan de startaccu leeg komen te staan? En wat was de oorzaak van de gijp. De 2e dag verloopt goed en ik knap weer helemaal op. We hebben lekkere wind en de boot zeilt prima met de windvaan.
Onderweg hebben we regelmatig het onderwerp, wat is het doel of het nut van de reis, als gespreksonderwerp . Voor deze overtocht is dat duidelijk: heelhuids aankomen aan land. Maar als we aan land zijn, ontstaat bijna als vanzelf de vraag wat gaan we doen en wat wordt het doel van deze dag? Ik heb daar zelf niet zo’n last van. Op mijn to do list staan een groot aantal dingen, boot zaken, aanpassingen/verbeteringen en gewoon onderhoud, de mensen en hun gewoontes zien van de plek waar we zijn, daarnaast artikelen schrijven voor het blad zeilen en inmiddels ook een boek schrijven, misschien wel twee. Daarnaast accordeon oefenen. Dus genoeg te doen. Maar het hebben van een doel brengt je wel in beweging. Ons doel was voor langere tijd gaan zeilen en dat bracht ons tot het daadwerkelijk vertrekken, dus in beweging komen. Nu we eenmaal vertrokken zijn, ontstaan blijkbaar soms wel, en soms nog niet nieuwe doelen, zoals artikelen schrijven of boeken schrijven. Interessante ontdekking, dat een doel niet iets is, wat je per ze moet halen, gaandeweg ontstaan nieuwe inzichten en ervaringen, die je op andere gedachten of doelen kunnen brengen.
Na 4 nachten, komen we ‘s ochtends in de buurt van La Grasiosa, waar we nog geen contact mee hebben kunnen krijgen, uit de verhalen weten we, dat zonder permit je weggestuurd wordt, en dat willen we niet. De Dayak belt een paar keer met de satelliettelefoon, maar krijgt geen gehoor, ik probeer het een keer of 10 en dan lukt het eindelijk (de aanhouder wint altijd….): nee er is geen plek, en nee, zonder permit niet ankeren, dus helaas, het wordt toch Lanzarote. We lopen de haven van Arrcife binnen en na een prima nacht, horen we wat het probleem van de Dayak blijkt te zijn. De pomp van de stuurautomaat was aangesloten op de startaccu. In de beschrijving die Marten heeft, staat dat geadviseerd wordt om een extra voeding aan te sluiten. Dus ik vraag, waar zit de eerste? Nou die is er niet. hij zit op de start accu. Maar een extra voeding betekent dat er 2 moeten zijn, er blijkt er maar 1 te zijn, die op de startaccu, dus de stuurautomaat heeft de startaccu leeggetrokken, waardoor de stuurautomaat niet meer werkte, en toen Marten de motor wilde starten, om de boot voor de wind te krijgen lukte dat dus ook niet, en toen hij de bulletalie lossneed ging er ook nog een zonnepaneel overboord, door het overkomen van de giek, die met de grootschalige erachter bleef hangen, kortom de wet van Murphy in het kwadraat. Een leerzaam geval, en gelukkig goed afgelopen en ik ben blij dat bij ons de startaccu alleen voor de motor is en er geen andere voedingen op aangesloten zijn. Ik had nog de elektrische ankerlier erop willen zetten, maar de Winner werf raadde dat af, goed besluit!

Het baaitje waar ze de reparatie wilde doen, bleek overigens veel onrustiger te zijn dan op open water. We zijn in elk geval op de Canarische eilanden. De komende tijd komen familie en vrienden en hebben we dus genoeg doelen om voor te gaan: eerst komt Rik, 4 dagen naar Las Palmas, Jacques en Marie-Louise daarna en half januari Anne, Robert, Gijs, Pim en Roos. De komende 2 weken zijn er om Lanzarote en Fuertaventura te ontdekken en naar Las Palmas te gaan.

image

image
Fietsen op Lanzarote is soms nog een zoektocht

 

Lanzarote is vooral een eiland voor overwinteraars en pensionados, Fuertaventura ook, en deze eilanden zijn typisch vulkanisch, er groeit erg weinig, en het is erg droog. We zijn benieuwd hoe dat op Gran Canaria zal zijn. Na 2 weken komen we aan in Las Palmas, waar ons een druk en heel leuk programma wacht, Rik, Jacques en Marie Louise en Anne, Robert, Gijs, Pim en Roos.

 

image
Grappig om de afstand naar Amsterdam te zien, en we zijn pas 5 maanden weg

 

5 gedachtes over “Vertrek uit Rabat

  1. hallo michel en astrid
    weer een pracht verhaal waaruit blijkt dat reizen op het water je voor allerlei problemen en onverwachte situaties plaatst
    en gelukkig maar, jullie houden het hoofd koel en blijven nadenken
    dat vooral stelt mij gerust, zittend aan de haard waarin de storm giert
    wat is eigenlijk mijn doel? ga ik mezelf afvragen als ik jullie zo zie worstelen
    jazeker jullie denken doet mij ook nadenken
    bedankt daarvoor
    en het ga jullie goed

    Like

  2. Hoi Michel en Astrid,
    Wat een avontuur zo’n overtocht!?
    Wij zijn momenteel ook nog op de Canarische Eilanden. Waar liggen jullie ergens? Misschien kunnen we elkaar ontmoeten.
    Grts. Paul en Grey

    Like

  3. Ietwat avontuur in jullie reis. Wanneer gaan jullie de “grote oversteek” wagen?
    Fijn om jullie reisverslag weer te lezen! Ik blijf het met aandacht en nieuwsgierigheid volgen. Geniet maar lekker op de Canarische eilanden.
    En ondertussen zijn Karin en ik ook weer een jaartje ouder geworden, zoals jij ook op 1 januari. Gefeliciteerd nog daarmee, Michel.

    Like

  4. Leuk om jullie verhalen te lezen! Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen. Geniet van het bezoek, de komende tijd.
    Vorig waren we om deze tijd in Lanzarote en op la Graciosa! We hebben in zee gezwommen op een heel gevaarlijk punt, wat we niet wisten. Vette golven! Ik zou daar best kunnen wonen….
    lieve groet,
    Geke

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s