I ❤️ SU

I love SU
​We zitten in de kuip in de haven van El Hiero en kijken naar het weerbericht voor de komende 5-7 dagen voor de overtocht naar Suriname. We zeilen met z’n drieën, Astrid, Maarten, die we gevraagd hebben om mee te gaan en Michel. Door de ervaring van Maarten hopen we op een goede oversteek. We hebben goede verhalen gehoord over de mensen die in Suriname wonen en het land, dus we zijn erg benieuwd wat ons te wachten staat. De eerste paar dagen is er wat weinig wind, maar voldoende om te zeilen en om in te slingeren. Daarna wordt het beter. Zo is het ook met de golven. De eerste paar dagen ca 2 meter, daarna bouwen ze op tot 3-3,5 m, dus we hebben alle tijd om aan het leven op de oversteek te wennen. We vinden het best spannend zo’n eerste oversteek.
​We vertrekken om 12.00 u UTC met een uitgeboomde fok, wat de eerste paar dagen een prima keus blijkt te zijn, makkelijk te reven in de nacht met de wind pal van achteren. We klokken dagelijks de afstand en gemiddeld lopen we met onze Winner 1120 135 Nm, wat inhoud, dat we ongeveer 18-19 dagen nodig hebben voor de 2500 Nm om in Suriname aan te komen. Uiteindelijk pakken we de passaatwind op ter hoogte van de Kaap Verdische eilanden. De passaatwind is vrij constant in deze tijd (april) tussen 15 en 20 Kn, soms uitschieters tot 25 Kn en we varen met gereefd grootzeil met bulletalie en een uitgeboomde fok aan de andere kant. De fokkenschoot gaat via een blok buitenom de verstaging naar de lier terug. De tweede fokkenschoot fungeert als neerhouder, ook via een blok naar de tweede lier op de kuiprand. De bulletalie staat aan de andere kant ook op een lier. Twee keer wil de giek overkomen, bij een combinatie van windvlaag en golf, maar de bulletalie werkt uitstekend. De laatste paar dagen komt er meer wind en zetten we voor de nachten het tweede rif. We hebben een prachtige zonsondergang.

De laatste dag moeten we helaas grotendeels motoren, maar we hebben een prima ervaring. We zijn in Suriname! We hijsen de gastenvlag, die Astrid ondeweg heeft gemaakt als teken van vriendschap. Onze eerste grote oversteek hebben we gedaan. We zijn trots op onszelf!

​We varen de rivier op met opkomend tij, zodat we de 24 Nm naar Domburg stroom mee hebben. We passeren Braamspunt, Eenlandtong met wat hutten erop, maar weten dan nog niet wat daar te doen is. Bij aankomst worden we verwelkomt door Yvette, van de Amuse, die met de dinghy ons helpt afmeren aan de vrije mooring bij Domburg. We worden hartelijk welkom geheten door Netty, met haar man en Rob, Nederlanders, die de plek beheren. Er zijn douches, toiletten, een zwembad en een steigertje om met de dinghy af te meren en aan wal te komen. Een prima plek om Suriname te ontdekken. We drinken gelijk een Djogo, wat inhoudt, dat iemand een liter Parbo bier koopt met voldoende glazen. Zodra de liter op is, haalt iemand een volgende Djogo.

Er blijken meer Nederlanders te zijn en de dagen daarna komen er nog 2 boten aan. We huren een auto van Richie om in te klaren, wat een hele belevenis is. Iedereen (op 1 ambtenaar na, maar die ontdooit ook na een tijdje) heeft een glimlach, als we vertellen waar we vandaan komen. Met onze chauffeur, Jimmy, worden we met een grote glimlach naar alle adressen gebracht, naar de supermarkt, Digicell, voor een lokaal data kaartje (6Gb voor 120 SRD, Surinaamse dollars ofwel ongeveer €12,00 en 1 maand geldig. Na een dag opruimen gaan we met een lokaal bootje, een Koreaal, waar zo’n 20 mensen in kunnen, naar de overkant, waar een oude plantage is gevestigd en in de boot zit een oudere man, die een perceel heeft geërfd van zijn vader. Hij vertelt dat het helemaal aan het einde van de weg is en dus hij heeft een brommertje, een oude Zundap uit de jaren 70. We besluiten om die kant op te lopen. Misschien komen we hem nog tegen. We lopen langs percelen, waar soms een nauwelijks bewoonbare hut staat (in Nederland zouden die onbewoonbaar verklaard worden, hier zijn ze onverklaarbaar bewoond). Als we op het einde zijn, zien we geen spoor van de man uit het bootje. Als we terug lopen, zien we iemand staan zwaaien en hij wenkt, we komen, en hij blijkt het te zijn. We worden hartelijk ontvangen, stoelen worden klaargezet en hij neemt zelf plaats op de rand van de veranda. Meester Jonnie heet hij, hij is een oud leraar en begint te vertellen over zijn vader, die in zijn jeugd bij de indianen is opgegroeid en waar hij veel van heeft geleerd. Hij laat ons zijn perceel zien, waar hij van alles verbouwd, ananas, sinaasappels, bananen, papaja, allerlei kruiden. We krijgen bananen mee, papaja, en nemen zijn verhalen over de plantage mee in ons hart en geheugen. Een heel bijzondere ontmoeting.

De mensen die we elke keer spreken hebben dezelfde glimlach en openheid. Iedereen is erg nieuwsgierig en de meesten kunnen maar nauwelijks geloven, dat we zeilend uit Nederland zijn gekomen.
We besluiten om met Paul en Monique van de Fullcircle naar Leonsberg te rijden, om daar met een Koreaal bootje naar Leatherback turtles te gaan kijken. We betalen de 200 SRD aan de schipper, nadat we hoorden, dat we eigenlijk via een reisbureau hadden moeten boeken. Maar we mogen mee. Onderweg zien we rivier dolfijnen uit het water springen en een uur voor zonsondergang komen we aan op Braamspunt, inderdaad de eerste plek met een paar hutten, die je bij binnenkomst aan bakboord ziet liggen. Dit is dus het strand waar de schildpadden aan land komen en de eieren gaan leggen. Onze begeleider vertelt ook nog dat deze schildpadsoort de enigste soort is die warmbloedig is en eigenlijk niet tot de familie van de schildpadden behoort. Die zijn namelijk allemaal koudbloedig. De schipper springt uit zijn boot en rent het strand op, en wenkt ons enthousiast. Er is er een al aan het graven, wat bijzonder is, want de meesten schildpadden komen pas bij zonsondergang. We zijn voorzichtig in het benaderen, om de schildpad niet te verstoren. De kuil is al grotendeels klaar en na een halfuurtje begint ze met het leggen van ca 100 eieren. We mogen dichterbij komen, omdat de schildpad nu in een soort trance is.

Dit is heel bijzonder. Suriname is het tweede land waar deze prachtige schildpadden in grote getale aan land komen om eieren te leggen.

Elke ochtend doen we (uiteraard….) de nodige sportoefeningen en we ontmoeten Christer, een Zweedse solozeiler, die een Columbiaanse vriendin heeft opgehaald (waarmee we ons Spaans weer op kunnen halen). Hij heeft zware en lichtere gewichte bij zich, waar we oefeningen mee doen. Hij noemt ze kettlebel, en het komt uit Rusland, zware koebellen, met ring.

We ervaren Suriname als een land waar de mensen je met een glimlach tegemoet treden en alle tijd nemen om kennis met je te maken. Het is niet voor niets, dat ze zeggen: jullie in het westen hebben het horloge, wij hebben de tijd. En zo is het precies.
We zijn hier nog een paar weken. Morgen kookles vadn mevrouw Shita  bij haar thuis. Zij leert ons Pom te maken. Zaterdag maken we Petjel. Twee Surinaamse lekkere gerechten. De boodschappen voor morgen zijn al in huis. Half 8 s’morgens begint de kookles. Volgende week zijn we twee dagen in het regenwoud in Botopassie. Wordt vervolgd………….

4 gedachtes over “I ❤️ SU

1. Beste Astrid en Michel,
    Erg leuk om jullie reisverslag te mogen ontvangen en te lezen. Jullie doen iets waar de meeste mensen alleen van dromen. Ik wens jullie een fantastische reis en behouden vaart toe.
    Groeten,
    Gerrit Hulshoff
    (Ex Goldewijk)

2. Dat is echt een mooie manier om Suriname te ontdekken zo. En wat een geweldige ervaring met de Leatherbacks! Ze zijn inderdaad in trance tijdens het leggen. Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen bij Botopassie bij Corrie Vonk en haar man Heidi. Prachtige plek in het oerwoud en inderdaad heel relaxed. Wij zaten aan de overkant bij de Marrons in Passensie, twee jaar geleden. Geniet ervan!

3. nou, da ken ik toch ook iets van. Schildpadden en dolfijnen hebben wij ook bezoekt bij Braamspunt! Prachtige natuur in Suriname!!

was trouwens leuk jullie te ontmoeten bij Jan Thiel 🙂
    jullie mogen verder een mooie reis hebben met nog fantastische dingen te zien en te doen!
    Geniet ervan en keep on sailing!